نـه بـه اعـتـیـاد

تـرک تـرامـادول را از امـروز شـروع کـنـیـد.

ما حامی شما هستیم.

ترامادول یک شبه مخدر و داروی مسکن اپیوئیدی است که به‌منظور بهبود دردهای خفیف تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با نام‌های بایومادول، ترامد، ترامال و پیرالژین نیز معروف است. گرچه ترامادول به‌عنوان دارو و برای مصارف مختلف تجویز می‌شود؛ اما به‌خاطر ویژگی‌هایی که دارد، حتی در صورت پیروی از برنامه‌ی دارویی تجویز شده نیز اعتیاد به این قرص چه از نظر روانی و چه فیزیکی، کاملا شایع است.
چنانچه در روند مصرف این ماده، علائم اعتیاد مشاهده شد، بایستی برای ترک ترامادول اقدام کنید. دقت کنید که اولین قدم در ترک قرص ترامادول، همانند سایر مواد مخدر، شناخت و آگاهی است و به‌همین علت سعی کنید با مشاورین متخصص در این زمینه مشورت کنید. در ادامه این مطلب درمورد ترک ترامادول صحبت خواهیم کرد.

ترامادول  چیست؟

زمان تأثیرگذاری ترامادول تقریباً ۱ ساعت پس‌از مصرف آن است. این دارو همچنین پس ‌از عمل‌های جراحی، توسط پزشک متخصص به‌منظور بهبود دردها و مشکلات پس ‌از عمل تجویز می‌شود. با توجه به این‌که ترامادول یک ماده شبه مخدر اعتیادآور است، درصورتی‌که فرد در طولانی مدت و در دوزهای بالا به‌صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو نماید، به آن وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کند.
در واقع مصرف ترامادول زمانی ایمن و بی‌خطر است که با تجویز پزشک و در مقدار دوز مشخص شده مصرف شود، در غیر این صورت باعث ایجاد وابستگی شدید در فرد می‌شود. در اثر مصرف ترامادول، سیستم عصبی و مغز در عکس‌العمل نسبت‌ به درد دچار تغییراتی می‌شوند؛ در نتیجه دردهای خفیف تا شدید در فرد تسکین می‌یابند. این دارو در انواع کپسول، قرص و تزریقی موجود است و با کاهش دردهای جسمی در فرد، باعث احساس نشاط و سرخوشی بسیار می‌شود.

ترک ترامادول 

زمانی‌که فرد برای ترک ترامادول تصمیم می‌گیرد، نیاز است تا از میان راه های ترک ترامادول با تشخیص پزشک بهترین روش را انتخاب کند و تحت نظر پزشک متخصص در این زمینه مراحل درمان خود را پیش بگیرد. پس‌ از درمان نیز  نیاز است تا بهبودی کامل تحت نظر پزشک متخصص و مشاوره روان‌شناسان باشد.
اولین قدم به‌منظور ترک ترامادول، انتخاب درمان درست و متناسب با وضعیت روحی و جسمی بیمار است. فرد باید با مشاوره پزشک خود بهترین نوع درمان را به‌منظور ترک ترامادول در میان راه‌های ترک ترامادول انتخاب کند.با وجود این‌که ترک ترامادول با دشواری‌های فراوانی برای فرد همراه است، اما انتخاب مناسب‌ترین روش ترک، روند درمان را بهبود می‌بخشد.
همان‌طور که پیش‌از این ذکر شد، ترک ترامادول به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

انواع راه‌های ترک  ترامادول

  • کم‌کردن تدریجی مصرف ترامادول

 یک روش‌ ترک ترامادول این است تا فرد بر اساس یک برنامه درمانی تنظیم شده، مقدار دوز مصرفی ترامادول را به طور تدریجی تا مرحله‌ای که به صفر برسد کم کند. در این روش نیازی به بستری فرد در کلینیک نیست، فرد تنها باید ترک تدریجی خود را تحت‌نظر پزشک پیش ببرد.

  •  سم‌زدایی

 سم‌زدایی یک روش از راه‌های ترک ترامادول است. طی فرایند سم‌زدایی، پزشک متخصص به همراه تیم پزشکی در کلینیک ترک اعتیاد اقدام به خارج‌کردن سموم از بدن بیمار می‌کنند. درواقع فرایند سم‌زدایی باهدف کاهش عوارض و آسیب‌های ترامادول انجام می‌شود. با توجه به این‌که طی فرایند سم‌زدایی فرد دچار عوارض نامطلوبی می‌شود، پزشک مقدار مشخصی از متادون یا داروهای بر پایه بوپرنورفین را برای فرد تجویز می‌کند.

  •  دارو درمانی

 دارو درمانی نیز یک روش ترک ترامادول است. به‌منظور ترک ترامادول به طور معمول پزشک متخصص داروهای آرام‌بخش، غیراستروئیدی و ضدالتهاب را تجویز می‌کند. مصرف این داروها عوارضی برای فرد به همراه ندارد و فرایند ترک را برای بیمار راحت‌تر می‌کند.

  •  روان‌درمانی

 تمایل افراد به مصرف ترامادول می‌تواند درنتیجه‌ی عوامل روان‌شناختی گوناگونی اتفاق بیفتد.  پس از طی مراحل سم‌زدایی فرد و ترک جسمانی، نیاز است تا مراحل روان‌درمانی آغاز شود. روان‌درمانی را می‌توان یکی از راه‌های ترک ترامادول دانست که فرد طی آن باید مراحل روان‌درمانی خود را تحت‌نظر روان‌شناس یا روان‌پزشک انجام دهد. حضور خانواده بیمار نیز در مراحل روان‌درمانی نقش مهم و تأثیرگذاری را ایفا می‌کند.

به مشاوره نیاز دارید؟

ما شبانه روزی در خدمت شما هستیم!

بهترین روش ترک ترامادول 

همان‌طور که پیش‌ازاین ذکر شد، ترک اعتیاد به مواد مخدر از جمله ترامادول با دشواری‌های بسیاری برای فرد همراه است. به‌منظور ترک موفق نیاز است تا فرد دارای اراده و انگیزه قوی بوده و مورد حمایت و پشتیبانی خانواده و پزشکان متخصص قرار گیرد.

 به‌طورکلی باید گفت که مناسب‌ترین و بهترین روش ترک ترامادول، روش‌های روان‌درمانی شناخته‌شده است؛ چراکه طی فرایند روان‌درمانی فرد مورد حمایت جسمی و روحی قرار گرفته و وابستگی روحی خود را نسبت به مصرف ترامادول کاهش می‌دهد. با انجام روش‌های روان‌درمانی فرد قادر است ترکیب بدون بازگشت را تجربه کند. روش‌های روان‌درمانی، در کنار انجام روش‌های سم‌زدایی مؤثر و نتیجه‌بخش خواهد بود و می‌توان آن را بهترین روش ترک ترامادول دانست.

 سم‌زدایی بدن از ترامادول

 زمانی که فرد برای ترک ترامادول تصمیم می‌گیرد و مصرف ترامادول را قطع می‌کند، علایم و نشانه‌های ترک ترامادول در وی بروز می‌کنند. بروز این نشانه‌ها به این علت است که مغز تنها در صورت وجود این ماده عملکرد مطلوبی دارد و با نبود ترامادول عملکرد مغز دچار مشکل می‌شود و نشانه‌های ترک در فرد بروز می‌کنند.

سم‌زدایی ترامادول در ۳ مرحله اصلی برای فرد انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

عوارض ترک ترامادول

زمانی که فرد به مصرف ترامادول رو می‌آورد، وابستگی شدید روحی و جسمی در وی ایجاد می‌شود. در نتیجه قطع مصرف ترامادول شاهد بروز عوارض و نشانه‌های روحی و جسمی در بیمار هستیم.فرد مصرف‌کننده نباید به‌صورت خودسرانه برای ترک ترامادول تصمیم بگیرد چراکه ترک خودسرانه، آسیب‌ها و عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به وجود می‌آورد. از جمله شایع‌ترین عوارض و علایم ترک ترامادول عبارت‌اند از:

عوارض جسمی ترک ترامادول شامل: تب و لرز، سرفه و عطسه، بروز اختلالات در تنفس و بینایی، بالارفتن فشارخون، خشک‌شدن دهان، خارش، اختلالات جنسی، گشادشدن مردمک چشم و قرمزشدن آن، تکرر ادرار، حالت تهوع و استفراغ، معده درد، آب‌ریزش بینی و چشم‌ها، بی‌حس شدن اندام‌ها، بروز درد در مفاصل و عضلات است.
از جمله عوارض روحی و روانی به هنگام ترک ترامادول می‌توان به علائمی چون بروز اختلالات در خواب، عدم تعادل و هماهنگی، بی‌قرار شدن، اضطراب و استرس، سندرم پای بی‌قرار، توهم، پارانویا، وسوسه‌شدن در مقابل مصرف مجدد دارو، افسردگی و سایکوز، افزایش تحریک‌پذیری در مقابل عوامل خشونت زا اشاره کرد.

 عوارض ترک ترامادول ۲۲۵

افزایش تحریک‌پذیری، استرس و اضطراب، افزایش تعریق، لرزش، استفراغ، تهوع یا اسهال، بی‌اشتهایی، حملات پانیک، بروز اختلالات خواب، گرفتگی شکم، تحریک، افزایش فشارخون افزایش ضربان قلب، درد عضلانی یا مفصلی، آب‌ریزش از بینی، سرفه و عطسه، هذیان گفتن، سندرم پای بی‌قرار.

ترک ترامادول چقدر طول می‌کشد؟

به‌طورکلی مدت‌زمان ترک ترامادول تحت‌تأثیر عوامل گوناگونی است. مدت‌زمان ترک این دارو با توجه به سن بیمار، میزان دوز مصرفی توسط شخص و مدت‌زمان مصرف متغیر خواهد بود. این زمان بین ۱ الی ۳ هفته در بیماران مختلف متفاوت است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در دوره‌های درمانی که مدت‌زمان بیشتری به طول می‌انجامند، احتمال روی‌آوردن فرد به مصرف مجدد مواد بسیار کم‌تر خواهد بود و نتیجه ترک با موفقیت بیشتری همراه است.

به‌طورکلی در مدت‌زمان بازپروری، بیمار قادر است روش‌های مؤثر به‌منظور مقابله با عوامل اضطراب‌آور را بیاموزد، ریشه اعتیاد خود را شناسایی کند، به شناخت بیشتر عوامل روانی و پزشکی که مسبب پیشرفت اعتیاد هستند بپردازد، در زمینه پیشگیری از پیشرفت اعتیاد و سوءمصرف مهارت کسب کند، با شناخت شرایط مختلف از بازگشت مجدد به مصرف مواد پیشگیری کرده و اقدام به تشکیل گروه حمایتی متشکل از خانواده یا دوستان برای خود کند.

درمورد ترک ترامادول در دوزهای مختلف باید گفت که برای ترامادول ۱۰۰ پزشک پس از ارزیابی و با توجه به نیازهای منحصربه‌فرد بیمار، برنامه‌ درمانی را تنظیم کرده و به وی ارائه می‌دهد. در واقع ترک ترامادول ۱۰۰ در بیماران مختلف می‌تواند دوره‌های درمانی مختلفی داشته باشد. افرادی که به مدت طولانی‌تری ترامادول ۱۰۰ را مصرف کرده‌اند، نیاز است تا دوره درمانی آن‌ها نیز سنگین‌تر و طولانی‌تر باشد.

درمورد ترک ترامادول ۲۲۵ نیز باید گفت که مدت‌زمان ترک این نوع ترامادول تحت‌تأثیر عواملی چون مدت مصرف، شیوه مصرف و غیره است. درواقع این‌که مصرف‌کننده ترامادول ۲۲۵ را با ماده مخدر دیگری مصرف کرده است یا خیر، می‌تواند در طول دوره درمان آن تأثیر بگذارد.

به مشاوره نیاز دارید؟

ما شبانه روزی در خدمت شما هستیم!

داروی ترک ترامادول

به‌منظور ترک ترامادول گروه پزشکی از انواع داروهای ضد التهاب، داروهای غیر استروئیدی، داروهای آرام‌بخش و ضد استرس استفاده می‌کنند. این داروها برای بیمار عوارض و آسیب‌های جانبی به همراه ندارد و روند ترک اعتیاد را بهتر پیش می‌برد.  داروهایی که به‌منظور ترک ترامادول استفاده می‌شوند از فعالیت گیرنده‌های اپیوئیدی مغز نیز جلوگیری می‌کنند.

 درصورتی‌که نشانه‌های ترک در فرد شدید و غیرقابل‌تحمل باشد پزشک متخصص به‌منظور کنترل این علایم ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • برای درمان اسهال، داروی لپرامید
  • برای درمان استفراغ و تهوع، داروی مترو کلوپرامید
  • برای درمان اضطراب و تعریق بالا، داروی کلونیدین
  • برای درمان بی‌خوابی، داروی والیوم
  • و به‌طورکلی به‌منظور بهبود عوارض ترک ترامادول و رفع آثار سرخوشی آن داروهای بوپرنورفین و ساب آکسون استفاده می‌شود

ترک ترامادول در منزل

افرادی که اقدام به مصرف ترامادول در دوزهای پایین نموده‌اند و زمان زیادی از اعتیاد و وابستگی آن‌ها به ترامادول نمی‌گذرد، می‌توانند برای ترک این ماده در خانه اقدام کنند. این افراد می‌توانند بر اساس یک برنامه درمانی تنظیم شده، مشاوره‌های پزشکی و انجام آزمایش‌های  لازم برای ترک ترامادول در خانه اقدام کنند.

ترک ترامادول با متادون

به‌منظور ترک ترامادول گاهی پزشکان برای فرد داروی متادون را تجویز می‌کنند. این دارو بیشتر باهدف تسکین درد و کاهش عوارض ترک ترامادول مورداستفاده قرار می‌گیرد. داروی ترامادول خود نیز یک داروی مسکن است که به‌منظور کاهش دردهای بدنی مصرف می‌شود و برخی از افراد از ترامادول به‌صورت خودسرانه باهدف ایجاد حس سرخوشی و نشئگی استفاده می‌کنند.

ترامادول را می‌توان یک مورفین با دوز پایین دانست که پزشکان تنها آن را برای زمان مشخصی به بیماران تجویز می‌کنند. مصرف ترامادول بیشتر از ۲ هفته می‌تواند برای بیمار خطرناک و اعتیادآور باشد. با توجه به این‌که متادون نیز در دسته مواد مخدر قرار دارد و مصرف آن می‌تواند برای بیمار اعتیاد و وابستگی ایجاد کند، به همین منظور توصیه می‌شود به‌منظور ترک ترامادول از متادون استفاده نشود. 

به‌طورکلی توصیه می‌شود که ترک مواد مخدر با استفاده از مصرف داروها و مواد مخدر دیگر نباشد و بهتر است درمان به‌صورت ریشه‌ای انجام شود. برای ترک ترامادول بهتر است مناسب‌ترین و بهترین روش ترک ترامادول انتخاب شود.

انواع متفاوت  ترامادول

داروی ترامادول در انواع متفاوت زیر موجود است.

  • قرص ترامادول با دوزهای پایین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم که قدرت اثرگذاری بالا و سریعی دارد و برای دردهای شدید مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • قرص ترامادول آهسته رهش با دوز ۱۰۰ میلی‌گرم که مدت اثرگذاری آن کند است و ماندگاری اثر آن ۱۲ الی ۲۴ ساعت است.
  • قرص ترامادول با رهش زمانی آهسته که در دوزهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم موجود است و به‌منظور تسکین دردهای طولانی تجویز می‌شود.
  • کپسول‌های ترامادول با دوز ۵۰۰ میلی‌گرم و ترامادول تزریقی با دوز ۵۰ میلی‌گرم

موارد مصرف  ترامادول

گاهی افراد با دلایل گوناگونی ترامادول را مصرف می‌کنند. به‌عنوان‌مثال افرادی که به دلیل شرایط سخت‌کاری نیاز به بیدارماندن در طولانی‌مدت دارند، دست به مصرف ترامادول می‌زنند. همچنین افرادی که در دوره‌ی بیماری خود با تجویز پزشک ترومادول را مصرف می‌کردند، پس از مدتی به‌صورت خودسرانه ترامادول را مصرف می‌کنند. برخی افراد نیز باهدف درمان زود انزالی و افزایش مدت‌زمان رابطه جنسی ترامادول را مصرف می‌کنند. 

افرادی که به انواع مواد افیونی، مورفین یا تریاک اعتیاد دارند نیز دست به مصرف ترامادول می‌زنند. همان‌طور که پیش‌ازاین ذکر شد این دارو باهدف ایجاد حس سرخوشی و نشئگی در افراد استفاده می‌شود. برخی از معتادان نیز به‌منظور ترک مواد افیونی از این دارو استفاده کرده و به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.

به‌طورکلی بهترین روش ترک ترامادول را می‌توان استفاده از انواع روش‌های روان‌درمانی در کنار روش ترک مصرف ترامادول برای فرد دانست. استفاده از این ۲ روش به طور هم‌زمان، به بیمار آموزش می‌دهد تا در کنار ترک مصرف ترامادول بتواند با آسیب‌ها و عوارض جسمی و روحی مصرف این ماده مقابله کرده و راه‌حل مناسبی برای رفع مشکل خود بیابد.

استفاده از این روش‌ها همچنین بیمار را از نظر روحی و جسمی در مقابل بازگشت به مصرف مجدد مواد ایمن می‌کند. به‌منظور تسکین علایم و نشانه‌های ترک اعتیاد به ترامادول می‌توان از انواع داروهای گیاهی نیز استفاده کرد. انواع داروهای گیاهی چون چای بابونه، جیسینگ و گیاه جینکو برای این منظور مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال چای بابونه به‌منظور بهبود اختلالات خواب، گیاه جینکو به‌منظور افزایش تمرکز و حافظه و جیسینگ باهدف افزایش میزان انرژی بدن، می‌تواند در دوره ترک استفاده شود.

 این مطلب با موضوع معرفی ماده مخدر ترامادول و روش‌های ترک ترامادول در اختیار شما قرار گرفت در صورت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در حامی مشاور تماس حاصل فرمایید.

  • انواع روش های ترک ترامادول چیست؟
  • ترک ترامادول چقدر طول می کشد؟
  • به منظور کنترل علائم و نشانه های ترک ترامادول چه داروهایی تجویز می شود؟
  • بهترین روش ترک ترامادول چیست؟
ترک اعتیاد در منزل
تماس با مرکز ترک اعتیاد