ماده مخدر شیشه چیست؟

در این مقاله چه میخوانیم؟

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با حامی مشاور تماس بگیر

مخدر شیشه با نام انگلیسی (Methamphetamine) یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدری است که با درگیر کردن سیستم عصبی مرکزی باعث اعتیاد افراد می‌شود و عوارض بسیار بدی را در فرد معتاد از خود به جا می گذارد. به طور کلی اعتیاد به مواد مخدر(هر نوع مخدری) با عوارضی همراه است اما در این بین شدت عوارض مخدر شیشه بیشتر است. برای آشناییی بیشتر با ماده مخدر شیشه تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

ماده مخدر شیشه چیست؟

شیشه یا کریستال به عنوان یک ماده مخدر بسیار قوی و محرک شناخته می‌شود. شیشه را به عنوان قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامین به حساب می‌آورند که نام اصلی آن «کریستال دی مت‌آمفتامین هیدروکلراید» است. در حوزه پزشکی از مت‌آمفتامین استفاده‌های زیادی می‌شود. اما با گذشت زمان و درک قابلیت اعتیادآوری آن مدت‌های زیادی است که در آزمایشگاه‌های مخفی آن را به صورت غیرقانونی تولید می‌کنند.

خرید و فروش غیرقانونی مخدر شیشه به افزایش اعتیاد افراد به آن منجر شده است. معمولاً کسانی که در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال هستند به این ماده مخدر خطرناک اعتیاد پیدا می‌کنند. همچنین بیشترین مصرف شیشه در بازه‌های سنی ۱۸ تا ۲۵ سال رخ می‌دهد.

نگاهی به تاریخچه ماده مخدر شیشه

همه چیز به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. ژاپنی‌ها در سال ۱۸۹۳ شروع به ساخت مت‌آمفتامین کردند. طرف‌های درگیر جنگ دچار خستگی و کاهش انرژی می‌شدند که همین موضوع باعث شد دارویی برای کارایی بیشتر سربازان بسازند. با ساخت مت‌آمفتامین، سربازان ژاپنی‌ها، آمریکایی و انگلیسی شروع به مصرف آن کردند. همین موضوع باعث شد انرژی زیادی برای ماندن در صحنه‌های نبرد را پیدا کنند و کمتر خسته شود.

با پایان جنگ باقی مانده‌های این دارو به بازار ژاپن ورود کرد. مدت کمی گذشت و موجی از مصرف شدید در جامعه ژاپن رخ داد. در آن دوران به عوارض این ماده خطرناک و خاصیت اعتیادآوری آن پی بردند و به همین دلیل مصرف آن در همه ژاپن ممنوع اعلام شد.

ماده مخدر شیشه توسط ایرانی‌هایی که در آسیای جنوب شرقی کار می‌کردند با نام «شابو» وارد کشور شد. در ابتدا تصور می‌شد که شیشه اعتیاد نمی‌آورد اما بعد از مدتی تعداد افرادی که به این ماده اعتیاد پیدا کردند افزایش یافت.

مخدر شیشه از چه چیزی ساخته شده است؟

ماده اصلی تشکیل دهنده شیشه مت‌آمفتامین است که آن را از نوع آمفتامین C9H13N به دست آورده‌اند. C9H13N از ویژگی اعتیادآوری بالاتری نسبت به آمفتامین برخوردار است. آمفتامین یک داروی ضد احتقان بینی به شمار می‌رود که در شیشه نیز این ماده وجود دارد.ساخت شیشه در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های زیرزمینی و در شرایط غیر بهداشتی تولید می‌شود. به دلیل کیفیت بد مخدرهایی که در شرایط آزمایشگاهی غیراستاندارد تولید می‌شوند، مخدر شیشه با قیمت ارزانی به فروش می‌رسد.

ارزان بودن قیمت آن یکی از دلایل افزایش تعداد افرادی است که به این ماده اعتیاد پیدا کرده‌اند.البته شیشه‌ای که در ایران تولید می‌شود کیفیت پایینی دارد چرا که در ساخت آن از متکاتینون استفاده می‌شود. کسانی که شیشه را در آشپزخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها تولید می‌کنند به خوبی با علم شیمی آشنایی دارند. جالب است بدانید که قرص اکستازی که در ایران آن را به عنوان قرص اکس می‌شناسند نیز از همین ترکیبات شیمیایی شیشه ساخته می‌شود. پزشکان معتقد هستند که خطراتی که مخدر شیشه برای مصرف کننده دارد از قرص اکس بیشتر است.

به طور کلی مواد شیمیایی تشکیل دهنده ماده مخدر شیشه سمی هستند. محیط آزمایشگاهی که این مخدر در آن تولید می‌شود نیز آلوده است. حتی اگر یک آزمایشگاه تولید مخدر شیشه تعطیل شود تأثیرات مواد سمی آن برای مدتی طولانی در آن محیط و حوالی آن باقی می‌ماند. معمولاً کسانی که در ساخت شیشه فعالیت می‌کنند دچار عوارضی می شوند، عوارض اعتیاد به شیشه به شرح زیر هستند :

  • اختلال در تنفس
  • سرفه خفیف تا شدید
  • درد در قفسه سینه
  • سرگیجه

این موضوع سلامت کسانی که در نزدیکی آزمایشگاه زندگی می‌کنند را به خطر می‌اندازند. همواره احتمال آتش‌سوزی مکانی که شیشه در آن تولید می‌شوند زیاد است. به همین دلیل هرگز نباید شیشه را در محیط خانه تولید کرد.

ویژگی‌های ظاهری مخدر شیشه

به این ماده مخدر، شیشه می‌گویند چرا که وقتی شما آن را می‌بینید دقیقاً یاد شیشه یا کریستال می‌افتید. شیشه را در بسته‌بندی‌های کوچک به فروش می‌رسانند چرا که به صورت خرد شیشه است. مخدر شیشه رنگ براقی دارد و کاملاً سفید است.وقتی یک تکه مخدر شیشه را در مقابل بینی خود بگیرید متوجه می‌شوید که هیچ بویی نمی‌دهد. اما مزه آن تلخ است. مخدر شیشه به راحتی در آب یا الکل حل می‌شود. همین موضوع مصرف آن را برای افراد راحت‌تر می‌کند.

در حامی مشاور ” داروهای کمک کننده به ترک شیشه ” را بخوانید.

علائم مصرف مخدر شیشه

کسی که شیشه مصرف می‌کند در ابتدا تمایل دارد که مصرف خود را پنهان کند. اما به مرور زمان نشانه‌های مصرف شیشه ظاهر می‌شوند. مصرف شیشه به مرور زمان رفتار، تفکر و احساسات مصرف کننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرد تصور می‌کند که با مصرف تفریحی دچار عوارض مصرف شیشه نمی‌شوند و علائمی در او ظاهر نخواهند شد. اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. مصرف در یک بازه زمانی کوتاه باعث بروز علائم زیر در فرد می‌شود:

  • پوسیده شدن دندان‌ها حتی با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان
  • بوی بدن دهان
  • گشاد شدن مردمک چشم‌ها
  • سوختگی در لب و انگشت‌ها

وقتی مصرف مخدر شیشه از حالت تفریحی به نیاز روزانه تبدیل شود، این علائم در فرد ظاهر می‌شوند:

  • بروز رفتارهای خشونت‌آمیز
  • توهم خفیف تا شدید
  • حس خزیدن حشرات در زیر پوست و خارش‌های پوستی

علائم رفتاری مصرف ماده مخدر شیشه

ماده مخدر شیشه تأثیر زیادی روی رفتارهای فرد می‌گذرد که چیزی فراتر از خشونت و عصبانی شدن است. مهم‌ترین این علائم به شرح زیر هستند:

  • استرس و اضطراب شدید
  • دست و پا چلفتی شدن فرد
  • انجام جنایت‌ها و خلاف‌های مختلف برای خرید مواد
  • رفتارهای عجیب در موقعیت‌های اجتماعی مختلف
  • کاهش شدید اشتها و لاغری
  • به هم ریختن خواب
  • فراموشی‌های خفیف تا شدید
  • افزایش انرژی
  • تمایل به تنها بودن

نحوه مصرف مخدر شیشه

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد به سمت مصرف شیشه کشیده شوند، وجود روش‌های مختلف مصرف مخدر شیشه است. یکی از ساده‌ترین روش‌های مصرف مخدر شیشه حل کردن آن در آب یا الکل است. بعد از حل کردن آن فرد دارای اعتیاد آن را به خود تزریق می‌کند. جالب است بدانید کسانی که به شیشه اعتیاد دارند کمتر از روش تزریقی استفاده می‌کنند.

روش‌های دیگر مصرف شیشه به صورت دود کردن یا «تدخین»، بلعیدن آن و استنشاق از طریق بینی است. افراد به هر روشی که شیشه را مصرف کنند علائم مختلف جسمی و روانی خاصی را از خود نشان می‌دهند و همین موضوع مخدر شیشه را به یک مخدر پیچیده و خطرناک تبدیل کرده است.

حالات فرد بعد از مصرف شیشه

بعد از مصرف شیشه فرد احساس سرخوشی پیدا می‌کند. یک موسیقی که معمولی به نظر می‌رسد از نظر کسی که شیشه مصرف کرده است بسیار فوق‌العاده خواهد بود. فرد با شنیدن هر تکه از موسیقی احساس می‌کند روی ابرها راه می‌رود.در اولین روزهای مصرف مخدر شیشه فرد احساس می‌کند که اعتماد به نفس زیادی دارد. چیزی او را نمی‌ترساند و احساس خطر نمی‌کند. همین موضوع باعث می‌شود در شرایطی مانند رانندگی نکات ایمنی را رعایت نکند.

افراد با مصرف شیشه بیش از اندازه مهربان و خلاق می‌شوند.کسی که تا دیروز توانایی خواندن یک بیت شعر را نداشت به ناگهان شاعر می‌شود و شعرهای سنگینی را از حفظ می‌گوید.متأسفانه دانشجویان و راننده‌های کامیون برای اینکه بتوانند شب‌ها برای درس خواندن یا رانندگی بیدار بمانند، شیشه مصرف می‌کنند. متأسفانه قدرت اعتیاد به شیشه آن‌قدر زیاد است که افراد در مقابل ترک آن مقاومت کرده و حتی اعتیاد خود را انکار می‌کنند.

عوارض مصرف مخدر شیشه

مخدر شیشه عوارض زیادی برای بدن فرد به همراه دارد. بخش مهمی از عوارض آن در رفتارهای فرد مشاهده می‌شود و مهم‌ترین عوارض خطرناک آن مربوط به عوارض جسمانی است. در صورتی که مصرف فرد بیش از اندازه شود احتمال مرگ ناگهانی را به همراه دارد. مهم‌ترین عوارض مصرف مخدر شیشه به شرح زیر هستند:

  • تعریق‌های زیاد به خصوص در شب
  • تنگی تنفس
  • منقبض شدن عروق خونی
  • مشکلات قلبی
  • ابتلا به بیماری‌های مختلف عفونی
  • سکته مغزی
  • ابتلا به تیک‌های عصبی
  • ابتلا به ایدز به دلیل تزریق غیربهداشتی
  • مرگ در اثر اوردوز

روش های از بین بردن نئشگی شیشه

هیچ راه حل سریع و جادویی برای از بین بردن نئشگی شیشه وجود ندارد، اما روش های مختلفی برای کمک به فرد در این فرآیند وجود دارد.

در اینجا چند روش کلی برای از بین بردن نئشگی شیشه آورده شده است:

1. هیدراته شدن: نوشیدن آب فراوان به دفع سموم از بدن و کاهش علائمی مانند سردرد و حالت تهوع کمک می‌کند.

2. خواب کافی: خواب به بدن فرصت بازیابی می‌دهد و می‌تواند علائمی مانند خستگی و تحریک‌پذیری را کاهش دهد.

3. تغذیه سالم: خوردن غذاهای سالم به بدن مواد مغذی مورد نیاز برای بهبودی را می‌دهد.

4. ورزش: ورزش به بهبود گردش خون و اکسیژن‌رسانی به بدن کمک می‌کند و می‌تواند علائمی مانند خستگی و افسردگی را کاهش دهد.

5. مصرف داروهای بدون نسخه: داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به تسکین علائمی مانند سردرد و درد عضلات کمک کنند.

6. مراقبت‌های پزشکی: در موارد نئشگی شدید، ممکن است فرد به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشد. این شامل موارد زیر است:

7.تجویز دارو: پزشک ممکن است داروهایی برای تسکین علائم نئشگی و کمک به فرد برای ترک اعتیاد تجویز کند.

8.درمان بستری: در برخی موارد، ممکن است فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا مرکز درمان اعتیاد داشته باشد.

راهکار ترک مخدر شیشه

بعد از مدتی که فرد شیشه را مصرف می‌کنند متوجه می‌شود که نمی‌تواند مانند انسان‌هایی که اعتیاد ندارند زندگی کند. بحران‌های زیادی را در زندگی شخصی و شغلی خود تجربه می‌کند. در واقع کنترل همه چیز از دست او خارج می‌شود.

به همین دلیل تصمیم می‌گیرد یک بار برای همیشه اعتیاد به مخدر شیشه را کنار بگذارد و دفتر جدیدی را در زندگی خود باز کند. روش‌های مختلفی برای ترک شیشه وجود دارند که بهترین روش آن ترک زیر نظر پزشک متخصص و مراکز معتبر ترک اعتیاد است که فواید زیر را به همراه دارد:

  • دریافت داروهای مختلف به صورت قرص و آمپول برای کاهش درد جسمی و روحی در دوره سم‌زدایی
  • دریافت مشاوره‌های تخصصی و افزایش انگیزه برای ترک و آرام‌سازی فرد در دوره ترک
  • آموزش نحوه رفتار در مقابل ولع مصرف شیشه
  • آموزش راه‌های مؤثر برای عادت به زندگی سالم بدون وجود مخدر شیشه
  • آموزش کنترل روی تمایل به مصرف شیشه بعد از ترک
  • افزایش درصد موفقیت در ترک اصولی مخدر شیشه زیر نظر پزشک و در مراکز ترک اعتیاد

سخن پایانی

در این مقاله هر آن چیزی که باید در مورد مخدر شیشه بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان نکته پایانی فراموش نکنید که راهکارهای رهایی از افسردگی، نگرانی یا کسب موفقیت در زندگی، مصرف مواد مخدر نیست. بهترین راه کمک گرفتن از راهنمایی‌های یک مشاور و مشورت گرفتن از افرادی است که دوره‌های سخت زندگی را با موفقیت گذرانده‌اند. در هر صورت اگر به مخدر شیشه اعتیاد پیدا کرده‌اید بدانید که به آخر دنیا نرسیده‌اید. هر زمانی که بخواهید می‌توانید از این ماده مخدر خلاص شوید و یک زندگی بدون اعتیاد را شروع کن.

مشاورین ما در حامی مشاور در این مسیر طاقت فرسا حامی و یاری رسان شما خواهند بود .

  • ماده مخدر شیشه چیست؟
  • حالات فرد بعد از مصرف مخدر شیشه چگونه است؟
  • عوارض مصرف شیشه چیست؟
  • علائم رفتاری مصرف شیشه چیست؟
  • ویژگی های ظاهری مصرف شیشه چیست؟

 

به مشاوره نیاز دارید؟

همین حالا با حامی مشاور تماس بگیر

در این مقاله چه میخوانیم؟

شماره های تماس :

021-54092000 | 09221101892

برای دریافت مشاوره فرم را تکمیل نمایید

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

آخرین مقالات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مرکز ترک اعتیاد